Veckorapport och nya planer

Veckan som gått har sett ut så här;
Måndag. Jag började måndagen direkt med en behandling av axlarna. Tyvärr drabbades jag direkt av 3 omgångar migrän-auror, bläh 😣. Men jag lyckades få till sammanlagt 4 km promenad ute i solen under dagen, tack vare det lättade spänningarna och huvudvärken lite.
Tisdag. Genomförde ett segt och trögt marklyftspass inklusive pull-ups och hollow to tuck. Kände mig nere och ledsen. Problem med smärtande låsningar i höger knä.
Onsdag. Jobbade hemifrån och lyckades få till jogging ute i solen på lunchen. Härligt!
Torsdag. PT-pass med tanke att öva OH-squat. Men då smärtade höger axel. Då försökte vi oss på knäböj, men så fort det blev lite vikt på stången låste sig höger knä och gjorde ont. Så nu har jag provat att släppa stången mitt i squatpositionen i en knäböj. Oväntat! Men fördelen är att jag vet att det går att släppa stången även där och jag behöver inte alltid ha passning för att klara att köra tungt i knäböj. PT-Marcus gav tydliga instruktioner om att skaffa en triggerpunktsroller och att stretcha teres minor, baksida lår och framsida lår.
Fredag. Tufft TRX-pass på lunchen med Marcus som instruktör. Vansinnigt kul 😅

På torsdagen pratade vi om min önskan om att satsa på Crossfit Open eller olympisk tyngdlyftning. Vi kom fram till att det just nu passar bättre att starta med tyngdlyftningen och förhoppningsvis komma igång att tävla där eftersom mina största styrkor är just min styrka, explosivitet, rörlighet och kroppskännedom. Det kommer inte bli lätt, men det blir ändå en enklare start än Crossfit Open och jag får fördelen av att få koll på de olympiska lyften innan jag ev går vidare med crossfit. Tyngdlyftningen har också fördelen av att den går att kombinera med konditionsträning, så på det stora hela hoppas jag komma i bättre form överlag och har ändå möjlighet att senare välja vad jag vill fokusera på.

Just nu känner jag mig förväntansfull inför att starta träningen till tyngdlyftningen. Jag stod till och med och pratade lyft och lyftarskor med en tävlingslyftande pappa på barnens fotbollsturnering nu på lördagen 😉

Annonser

7 reaktioner till “Veckorapport och nya planer”

  1. Japp, ryck och stöt stämmer bra. Dvs power snatch och clean and jerk om min översättning stämmer. För att kunna hantera dem behöver man vara bra på back squat, marklyft, pressar, OH-squat mm. Dvs många av övningarna som ingår i crossfit. Därför känner jag att det finns en del att vinna på att fokusera. Och sen är jag sugen på att se vilka vikter jag kan komma upp i. Måste ju prova för att få veta. Styrkelyft känns därmed för ”statiskt” om man är sugen på att ev också kunna ta sig vidare inom Crossfit.

    Gilla

    1. På ett sätt känner jag mig lite besviken på att inte köra något Open. Fast mest känns det skönt att träningen inte blir så spretig och mera målfokuserad. Som sagt så ser jag fram emot att få börja träna på allvar.

      Jag har precis köpt världens grymmaste triggerpunktsroller. Den gör ont! Men det släpper också en massa spänningar. Hoppas få ordning på axlarna under veckan med hjälp av den☺

      Gilla

      1. Tyngdlyftning så klart 😉
        Nu får jag plugga nya glosor igen. Boxjump=spänsthopp. Snatch = ryck osv. Pull-ups = chins osv. Men det ska väl ordna sig det med.
        Jag har bokat ett PT-pass på min födelsedag. Lite för att prova på nytt, lite för att skämma bort mig själv 😊
        Jag hittade nyss några amerikanska klipp på Instagram med några imponerade 75-80 åringar som tävlade i marklyft, så jag borde ju ha tiden till min fördel 😉.

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s