Superior OCR, Adrenaline 10 km och 30 hinder

Målgång
Målgång med lera upp till hakan

Idag var det äntligen dags att springa Superior OCR, Adrenaline-klassen, vilket för mig innebar 10 km och 30 hinder och en ny kompis längs vägen 🙂

Fortsätt läsa Superior OCR, Adrenaline 10 km och 30 hinder

Annonser

Mellandagar i vila

Jag hade tänkt träna måndag till onsdag den här veckan och sedan vila torsdag och fredag, dvs vila 2 dagar innan loppet. Jag hade tänkt köra ett benchmarking-pass i början av veckan och sedan öva teknik för OH-squat och power snatch på onsdagen. Det blev inte riktigt så.

I måndags kväll var jag med på en fotbollsmatch. Det var avslutning på terminens fotbollsträning och alla barnen spelade mot föräldrarna. Jag har nog aldrig tidigare upplevt att fotboll kunde vara så rolig och så mysig som den matchen var. Vi hade jättekul allihopa. Sen vann ju barnen med 4-3 och de var de väl värda efter att de kämpat så bra som de gjorde 🙂

Fortsätt läsa Mellandagar i vila

Midsommarafton

image

Jag är fortfarande överraskad av att det är midsommarafton idag. Hur gick det till? Ska det inte vara lite sommarkänsla åtminstone en eller två veckor innan?? Fattar inte läget, men det är ju den stora sommardagen idag och regnet smattrar obekymrat vidare mot fönsterblecket. Någon enstaka fågel hör jag långt borta, annars är det tyst ute. Däremot har jag försökt få till en sovmorgon idag och det var riktigt skönt att få ligga kvar i den goa sängvärmen när regnet smattrar utanför. Kroppen uppskattar också vilan efter dubbelpassen igår.

På lunchen blev det ett PT-pass med OH-squat på 30 kg i serier om 5 för att nöta teknik. Det gick rätt bra, så på slutet fick jag börja med powersnatch (frivändning). Det var många nya kombinerade rörelser som skulle funka tillsammans. Jag fick nöta 20 kg i serier om 3. Ibland lyckades jag riktigt bra, ibland flippade kroppen ur och delmomenten kom nästan en i taget istället för synkroniserade. Jag var tokfokuserad på kroppen, hur den kändes, vilka delar som jobbade och när. Till råga på allt skulle jag landa jämfota med en smäll i golvet. Det kändes mycket märkligt, men tanken bakom är att ta vikten på hela fötterna (balans) och utnyttja reflexbågen för att få mera kraft från benen för att skjuta upp stången över huvudet till stående med vikten på raka armar. Bara jag fick det förklarat gick jag in för att få det att fungera. Som sagt var det många delmoment som skulle fungera ihop. För det mesta hörde jag bara PT-Marcus säga ”igen”, så då var det bara att nöta vidare. Men det var skitkul när jag väl fick till rörelsebanan, även om det inte var hela tiden. Jag gör gärna det här flera gånger 🙂 🙂

På kvällen samlades Bootcamp-gänget för att köra ett eget pass tillsammans. Vi hade jättekul ihop och passet blev en perfekt start på midsommarhelgen. Det var en del axelpress med 15 kg viktskiva (STOH), armhävningar (push-ups) och cf sit-ups, så träningsvärken i axlar, bål och mellan revbenen bättrades på 😉 Men det var så kul att få ses och önska varandra trevlig midsommar.

Så nu vill jag passa på att önska alla som läser en riktigt trevlig midsommar!

image
Bootcampgängets pass innan midsommar

Dagens lunch WOD

image

Så här glad och svettig blev jag av dagens lunchpass. Det var ett tungt, men superkul pass som vi klarade av på ca 28 minuter. Nu efteråt känner jag mig nöjd och stolt över mig själv samtidigt som jag är tacksam för att få möjligheten att gå på de här passen som har så bra gemenskap och underbara träningskompisar.

Jag och min träningskompis för dagen delade lika på uppgiften, så jag körde 15 GTOH, sedan körde kompisen 15, sen körde jag 15 och sen körde kompisen de sista 15 och sen var det dags att ta varsin löptur utomhus. Så höll vi på och turades om genom passet. Viktskivan vi använde var på 15 kg, fast jag börjar fundera på 20 kg till nästa gång. Får man ha 15 kg-skivan i back-up? 🙂

Det enda negativa är att jag ännu inte riktigt är överens med löpningen, så det får jag träna vidare på ;-). Men själva styrkedelen var buskul och förhållandevis enkel, så där trivdes jag som fisken i vattnet även om det kunde bli lite trångt när vi skulle göra armhävningar och burpees på den begränsade golvytan. Samtidigt är en del av charmen med passen just att få samsas på liten yta, för det bidrar till att man kommer nära varandra och det ökar på så sätt gemenskapen.

Just momentet att under passets gång byta mellan inne och ute var en kul grej för oss som deltog. Jag kan också tänka mig att förbipasserande på stan undrade vad som var på gång när vi kom störtande ut genom en sidodörr och sprang så fort vi orkade upp och ner längs med gatan medan vi hejade på varandra. I alla fall var det skönt att det var lite svalare ute. Och faktiskt lite kul med de förvånade blickarna från andra.

På jobbet på eftermiddagen gick jag mest runt och bubblade av energi och analyserande läsuppgifter gick riktigt bra att göra.

Längtar redan till nästa pass….

(Hoppas mina nya glasögon kommer snart, så jag slipper träna i mina gamla avlagda)